الترابط العقلي العضلي



أوقات كتير بعد ماتخلص تمرينك تستغرب إنك ماحسيتش بأي ألم في العضلة اللي لعبتها وكإنك مرنت عضلية تانية خالص ، ده بيكون بسبب إنك مابتستخدمش تكنيك الترابط العقلي العضلي .

💥في البداية قبل ما أشرح المصطلح بكلام كتير تعالى أقولك فيزيائيا إزاي العضلات بتتحرك ؟
فعل الحركة بيحصل عن طريق إشارات بيرسلها المخ للعضلات بيؤمرها تتحرك وتنفذ شكل الحركة اللي إنت تخيلتها وفكرت فيها بالتحديد ، فعلشان العضلة تشتغل معاك في التمرين لازم يكون المخ كمان مشارك في العملية وفي إتصال بينه وبين العضلات .

⛔️يعني أثناء التمرين المفروض إن في حاجتين بيحصلوا علشان العضلة تشتغل:
▪️إنك تدفع الوزن بإستخدام عضلات جسمك
▪️إنك تركز بمخك في تشغيل العضلة المستهدفة

◀️ مـثـال ▶️
يعني لو بتلعب تمرين بينش برس العضلة المستهدفة بتكون عضلة الصدر والمفروض إنك تقوم بعزل باقي العضلات التانية زي الترايسيبس والكتف أثناء الحركة ، لكن إنت غالبا بتستخدمهم لرفع الوزن فبتقلل الإستفادة الكاملة عن عضلة الصدر .

🔅في دراسة إتعملت علشان تتأكد من حقيقة النظرية
اللاعبين المشاركين فيها عملوا تمرين السكوات والبنش برس ، والباحثون طلبوا من اللاعبين رفع الوزن في البنش برس والتركيز على عضلة الترايسبس ، الباحثين إكتشفوا إن الإشارات الكهربية في الترايسبس زادت بشكل كبير وقلت الإشارات في عضلة الصدر .
بعد كده الباحثين طلبوا من اللاعبين التركيز برفع الوزن عن طريق عضلة الصدر ، وبالتالي زادت إشارات عضلة الصدر بشكل كبير وقلت الاشارات من عضلة الترايسبس ، ونفس الكلام بالنسبة لتمرين السكوات ، الاشارات إختلفت بين العضلة الأمامية وعضلة المؤخرة .

في النهاية ممكن الترابط العقلي العضلي يكون علاج لمشكلة العضلات الضعيفة لإنك لما بتتقنه بتشغل مجموعة ألياف أكبر فبالتالي العضلة حجمها بيزيد

 انتظروا الموضوع الجديد يوم الجمعة👉
🔞share لو عجبك الموضوع 🔞
🔞 اضغط "اشتراك" عشان تعرف امتى بتنزل المواضيع 🔞
 للإستعلام عن برنامج التدريب الأونلاين تواصل على رقم     (01091300610

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

جدول تدريب Push Pull Leg بالعربي

INBODY

منتجات الألبان